- شرایط بیمه های باربری شرکت بیمه کوثر
ارتباط و تعامل ملتها و دولتها یکی از ویژگیهای بارز زمان جاری است. بازرگانی و تجارت در سطوح مختلف بین روستاها، شهرها و حتا کشورها مرهون وسایل نقلیهای چون کشتی، هواپیما، کامیون و غیره است که جابهجایی کالاها را با قیمت مناسب و سرعت بالا امکانپذیر ساخته است.
با تمام پیشرفتهایی که تا امروز در زمینه حملونقل شاهد آن بودهایم، اما هنوز هم حوادث و خطرات گوناگون محمولههای مختلف را تهدید میکند. از سویی با توجه به اینکه عموما ارزندگی کالاهاست که آنها را به چرخه حملونقل وارد میکند و به علاوه برای مقرون به صرفه بودن، حجم قابل توجهی از کالاها در دادوستدهای گوناگون جابهجا میشوند، بدیهی است که هر حادثه ناخوشایند میتواند زیانهای زیادی را متوجه صاحبان کالا یا مسئولان انتقال بارها وارد کند.
بیمههای باربری با ارائهی پوششهای مناسب در برابر خطرات احتمالی که حین عملیات حمل بار امکان وقوع دارد، میکوشد زیانهای هنگفتی که از این رهگذر به صاحبان کالا و متصدیان حملونقل وارد میشود را جبران کند.
در بيمه حملونقل، با دريافت مبلغي به عنوان حق بيمه از طرف بيمهگذار، بيمهگر متعهد پرداخت خساراتي خواهد بود كه در چارچوب خطرات بيمه شده قرار دارد. بیمه باربری نوعی بیمه است که به موجب آن یک طرف «بیمه گر» تعهد می نماید در ازای دریافت وجوهی از طرف دیگر “بیمه گذار” ، در صورت وقوع یا بروز حادثه در جریان حمل کالا در حین عملیات حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر، خسارات احتمالی و یا اتفاقی وارده به او را طبق شرایط و مندرجات بیمه نامه، جبران کند یا وجه معینی را بپردازد.
در بيمه حمل و نقل ، با دريافت مبلغي بعنوان حق بيمه از طرف بيمه گذار ، بيمه گر متعهد پرداخت خساراتي خواهد بود كه تحت چارچوب خطرات بيمه شده مي باشد .
بیمه باربری نوعی بیمه حمل و نقل کالا است که به موجب آن یک طرف ” بیمه گر ” تعهد می نماید در ازای دریافت وجوهی از طرف دیگر ” بیمه گذار ” ، در صورت وقوع یا بروز حادثه در جریان حمل کالا در حین عملیات حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر ، خسارات احتمالی و یا اتفاقی وارده به او را طبق شرایط و مندرجات بیمه نامه ، جبران نموده و یا وجه معینی را بپردازد.
-
انواع بیمه های باربری
بیمههای باربری به طور کل به دو دسته اصلی تقسیم میشوند :
1. بیمه مسئولیت متصدیان حملونقل :
شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل داخلي براساس قانون تجارت و ساير مقررات مربوط، موظفند محمولاتي را که توسط ارسال کنندگان و يا صاحبان کالا برای حمل به مقاصد موردنظر به آنها واگذار ميگردد، صحيح و سالم به مقصد برسانند.
با توجه به قلمرو و توسعه شهرها و پيشرفت روزافزون صنعت و تکنولوژي در عصر حاضر و افزايش ارزش کالا، مسئوليت شرکت هاي حمل و نقل نيز افزايش يافته است. جبران آثار وقوع خطرهاي متعدد در جاده هاي بين شهري ناشی از حوادثی همچون تصادف، آتش سوزی، واژگونی و … جزء مسئوليت مؤسسات حمل و نقل است که در صورت وقوع هر يک از خطرهاي مذکور، مسئوليت سنگيني ايجاد خواهد شد که جبران آن براي شرکتهاي حملونقل به آساني امکانپذير نخواهد بود.
در بيمه مسئوليت متصديان حمل و نقل داخلي بيمهگر درقبال دريافت حق بيمه متناسب با پوشش بيمهاي ارائه شده به بيمهگذار، متعهد میشود چنانچه كالاي مورد بيمه در جريان حمل و جابجايي از مبدأ تا مقصد ذکر شده در بارنامه و به علت وقوع يكي از خطرات بیمه شده، تلف و يا دچار خسارت گردید مسئوليت ناشي از خسارت هاي وارده را جبران کند. همچنین چنانچه بيمهگذار براساس قوانين و مقررات متحمل پرداخت هزينههايي شد برای جبران آن اقدام کند.
2. بیمه حملونقل کالا :
محصولات كارخانههاي توليدي، كالاهاي مصرفي، مواد اوليه و انواع ماشينآلات سبک و سنگين، در جريان بارگيري، حمل و نقل و تخليه در معرض خطرهاي گوناگون از جمله تصادف وسيله نقليه، شرايط نا مساعد جوي، سوانح و بلاياي طبيعي، ناامني مسير عبور، تلف و آسيبديدگي، دزدي، عدم تحويل و … قرار دارند.
بيمه حملونقل كالا پوششي است كه بيمهگر درقبال دريافت حق بيمه متناسب با پوشش بيمهاي ارائه شده به بيمهگذار، تعهد ميكند كه چنانچه كالاي مورد بيمه در جريان حمل و جابجايي از مبدأ تا مقصد ذکر شده در بيمهنامه و به علت وقوع يكي از خطرات بیمه شده مندرج در آن، تلف و يا دچار خسارت گردید و يا بيمهگذار براساس قوانين و مقررات بينالمللي متحمل پرداخت هزينههايي شد، زيان وارد به كالا و هزينههای صورت گرفته را جبران کند.
-
انواع روشهای صدور قراردادهای بیمهای
بيمه نامههاي باربري را ميتوان به چند شكل صادر کرد.
الف- بيمه نامه هاي شناور
ب- بيمه نامه پوشش باز
ج- بيمه نامه هاي ساده
الف - بیمهنامههای شناور Floating Policy
يك قرار داد كلي است كه بين بيمه گر و بيمه گذار منعقد مي گردد و در آن شرايط اصلي بيمه و رئوس كلي حقوقي و تعهدات طرفين مانند خطرات تحت پوشش و شيوه حمل معين مي شود و در آن با يك سرمايه بيمه اي معين و مشخص موافقت مي گردد كه شامل حمل هاي متعددي مي باشد. به همين دليل، قرارداد تا زماني كه سرمايه توافق شده از طريق حمل هاي متعدد به پايان رسد داراي اعتبار مي باشد. همانطور كه گفته شد در اين قرارداد با شرايط و مسایل كلي قرارداد توافق مي شود ولي مشخصات محموله، نام وسيله نقليه، تاريخ حمل و ميزان سرمايه حمل در زمان حمل بايد به اطلاع بيمه گر برسد. با چنين توافقي كليه كالا هایی كه بيمه گذار در آينده اقدام به حمل آنها مي نمايد، تحت پوشش بيمه اي قرار مي گيرد، مشروط بر اينكه بيمه گذار كليه اطلاعات مربوط به حمل و نقل هر محموله را در اختيار بيمه گر قرار دهد. چنانچه مواردي در قرارداد مورد موافقت قرارنگرفته باشد بايد قبل از حمل كالا به اطلاع بيمه گر رسيده و موافقت وي اخذ شده باشد.
يكي از منافع اين نوع قراردادها و بيمه نامهها در اين است كه براي حملهاي مختلف نياز به مراجعه بيمهگذار و صدور بيمه نامه از طرف بيمه گر نبوده و باعث كاهش هزينه ها و جلوگيري از اتلاف وقت مي شود.
ب- بیمهنامه با پوشش باز Open Cover
يكي از محدوديتهایی كه در روش بيمه نامه با شرايط عمومي وجود داشت اين بود كه بيمه گذار در ابتدای صدور بيمه نامه صدرصد حق بيمه يا درصد بالایی از آن را پرداخت ميکرد و اين خود مشكلي بود؛ چرا كه احتمال داشت حملهاي نهایی در ماههاي ديگر انجام ميگرديد. بنابراین روش ديگري مطرح شد به نام صدور بيمه نامه يا قرارداد به روش پوشش باز.
مشخصات اصلي اين نوع قراردادها به شرح زیر است :
1) بيمه گر و بيمه گذار درباره بعضي موارد كلي، مانند نرخ و شرايط قرارداد و خطرهاي تحت پوشش توافق مي کردند. در اين حالت ديگر نياز نبود كه بيمه گذار قبل از حركت مشخصات وسيله نقليه و سرمايه تحت پوشش را اعلام نمايد به شرطي كه كليه حملهاي بيمه گذار تحت پوشش بيمه دربيايد. در صورتي كه قسمتي از محمولات بيمه گذار بيمه نشود، بيمه گر باید كاملاً روي حملها كنترل لازم داشته باشد.
2) در اين حالت با توافقي كه بين بيمه گر و بيمه گذار انجام ميشود هر يك هفته گواهي بيمه از سوي بيمه گر صادر مي شود و حق بيمه متناسب با سرمايه هاي حمل شده از سوي بيمه گذار پرداخت مي گردد. در نتيجه در اين پوشش، بيمه گذار از آسايش فكري بهره مند است؛ زيرا كليه محمولاتي كه در طول مدت يكسال حمل خواهد شد با نرخ معين و مناسبي تحت پوشش بيمه اي قرار دارد. مزيت ديگرش اين است كه كليه دفعات حمل كالا تحت پوشش قرار دارد و نياز به اين نيست براي هر حمل پوشش و درخواست جداگانه اي ارسال گردد. در ضمن چون مدت قرارداد معمولاً يكسال است نيازي نيست كه مجدداً طرح ريزي و مورد مذاكره و توافق قرار گيرد. معمولاً شركت هاي حمل و نقل كالا كه در شبانه روز اقدام به حمل كالا مي نمايند، يك قرارداد به اين شكل منعقد مي كنند تا خيال بيمه گذار از حملهايي كه در طول شبانه روز انجام مي شود راحت شود و ديگر نيازي نباشد براي هر حمل با بيمه گر هماهنگی انجام دهد.
ج- بیمه نامههای ساده
بيمه نامه اي است كه براي حمل كالاي معيني صادر مي شود و در آن مشخصات مورد بيمه طبق فرم پيشنهاد باربري در آن قيد مي گردد. لازمه صدور اين نوع بيمه نامه حمل و نقل كالا اين است كه بيمه گذار قبلاً از وضعيت مورد بيمه و چگونگي حمل آن اطلاع داشته و اين اطلاعات را در اختيار بيمه گر قرار دهد.
-
انواع طبقهبندی در بیمههای باربری
بيمه باربري را مي توان به سه طريق تقسيم بندي كرد :
الف- تقسيم بندي براساس طريقه حمل
ب- تقسيم بندي بر پايه مبدأ و مقصد از لحاظ جغرافيایی
ج- تقسيم بندي براساس نوع پوشش بيمه اي
-
تقسیم بندی بر اساس طریقه حمل
به طور کل، سه نوع روش حملونقل زميني، دريايي و هوایی وجود دارد. البته در بعضي حملها از دو يا سه روش براي ارسال محمولهها استفاده ميشود كه به آن حمل مركب ميگويند.
تقسیم بندی بر اساس مبدا و مقصد از لحاظ جغرافیایی:
1. بيمه حمل و نقل خارج از كشور يا بيمه هاي وارداتي – صادراتي – ترانزيت
2. بيمه حمل و نقل داخل كشور يا بيمه حمل و نقل داخلي
-
تقسیم بندی بر مبنای نوع پوشش بیمهای
1. بيمه با شرايط تمام خطر (All Risks)
2. بيمه با شرايط B
3. بيمه با شرايط C
4. بيمه با شرايط خسارت كلي (Total Loss)
افراد مختلف حقیقی و حقوقی میتوانند با خرید این بیمهنامه از مزایای آن بهرهمند شوند که در زیر به برخی از آنان اشاره شده است :
1. مالکان شرکتهای بزرگ و کوچک حملونقل و باربری
2. صاحبان محمولهها
3. دارندگان وسایلی که حمل کالا توسط آن انجام میشود
-
خطرات تحت پوشش
حملونقل داخلی :در این نوع بیمه نامه مبدأ و مقصد، داخل ايران است.
خطرات تحت پوشش در بيمه هاي باربري داخلي :خطرات تحت پوشش در بيمه هاي باربري داخلي به دو دسته به شرح ذيل تقسيم مي شوند :
الف- خطرات اصلی
ب- خطرات اضافی
الف - خطرات اصلی
خطراتی كه معمولاً در بيمه هاي داخلي تحت پوشش بيمه اي در مي آيد، خطر آتش سوزي و حادثه وسيله نقليه است، كه معمولاً در متن چاپي بيمه نامه هاي داخلي مي آيد و منظور از حادثه وسيله نقليه ، تصادف وسيله نقليه ، پرت شدن وسيله نقليه و واژگون شدن وسيله نقليه مي باشد . حدود 70% خسارت هاي ايجاد شده در حوادث جاده معمولاً ناشي از خطرات فوق مي باشد.
ب- خطرات اضافی
در حمل و نقل خطرات ديگري نيز وجود دارد كه محمولات را تهديد میکند مانند پرت شدن محموله از روي وسيله نقليه، برخورد جسم خارجي با مورد بيمه و بالعكس ، خسارات ناشي از بارگيري و تخليه و سرقت كلي محموله .
خطرات فوق بنا به درخواست بيمه گذار و پس از منظور نمودن اضافه نرخ مربوطه ، تحت پوشش بيمه نامههاي داخلي درمي آيد. بديهي است باید خطرات اضافي دقيقاً در شرايط خصوصي بيمه نامه آورده شود.
-
بیمههای بینالمللی
1. بیمه وارداتی:در این نوع بیمه نامه مبدأ حركت خارج و مقصد داخل کشور است.
2. بیمه صادراتی:در اين نوع بیمه نامه مبدأ داخل ايران و مقصد خارج از ايران است.
3. بیمه ترانزیت:مبدأ و مقصد در اين نوع بيمهها خارج از ايران است، بطوريكه ايران در مسير حمل قرار میگيرد.
خطرات تحت پوشش کلوزهای مختلف
قبل از سال 1982 بيمه هاي باربري با سه كلوز ) Free from Particular average FPA (، WA (With Particular average)، All Risk صورت ميگرفت ولي از سال 1982 به بعد سه کلوز C ، B، A به ترتيب جانشين سه كلوز فوق شدند. شرايط جديد در سه كلوز A,B,C اصولاً به نفع بيمه گذاران تعديل شده است.
-
خطرهای تحت پوشش کلوزهای A و B و C
کلوز A : این بیمه همه خطرهایی را که منجر به تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه می شودبه جز موارد استثنا شده در بندهای 7،6،5،4 متن کلوز را پوشش می دهد.
کلوز B :اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش ميدهد.
تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد :
– آتش سوزي يا انفجار
– بهگل نشستن، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور
– واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني
– تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بهغير از آب
– تخليه كالا در بندر اضطراري
– زلزله، آتشفشان يا صاعقه
تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد :
– فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي
– به دريا انداختن كالا برای سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي
– ورود آب دريا، درياچه يا رودخانه به كشتي، شناور، محفظه كالا، كانتينر يا محل انبار
– تلف شدن كلي هر بسته در كشتي يا شناور و يا تلف كلي هر بسته بهعلت افتادن بههنگام بارگيري و يا تخليه كشتي يا شناور
کلوز C : اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش ميدهد.
تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد :
– آتش سوزي يا انفجار
– بهگل نشستن، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور
– واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني
– تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي بهغير از آب
– تخليه كالا در بندر اضطراري
تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد:
– فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي
– به دريا انداختن كالا برای سبك سازي كشتي
همچنین خسارات ناشی از زیان همگانی و مسئولیت مشترک در تصادم نیز تحت پوشش هر سه کلوز است.
- خطرات تحت شرایط خسارت کلی (Total Loss)
اصولاً وقتي بيمه نامه با چنين خطراتي از سوي بيمه گذار درخواست مي گردد كه فروشنده كالا يا خريدار يك بيمه نامه خارجي تهيه نموده است و براي انجام تشريفات واردات و صادرات نياز به يك بيمه نامه ايراني دارد يا اينكه مورد بيمه در صورت آسيب، تنها در يك مرحله ممكن است خسارت ببيند. در اين حالت در شرايط خصوصي بيمه نامه متن زير باید اضافه گردد :
«كالاي مورد بیمه پس از بارگیری بلافاصله پس از شروع حمل از بندر مقصد، فقط در اثر از بين رفتن كل محموله در يك مرحله و در نتيجه آتش سوزي، غرق شدن كشتي، سقوط هواپيما تحت پوشش این بیمه نامه بوده و به محض تخليه كالا در فرودگاه مقصد يا بندر مقصد اعتبار بيمه نامه خاتمه مييابد».
- خطرات خارج از تعهد
بیمههای حمل و نقل داخلی : در این نوع بیمه نامه مبدأ و مقصد، داخل ايران است.
استثنائات در بیمههای داخلی :
– عمد بيمهگذار، كاركنان و نمايندگان وي
– فساد محموله به دليل تأخير در حمل
– جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، قيام و شورش
– اعتصاب، توقيف، ضبط، مصادره محموله
– واكنشهاي هستهاي، آلودگي مربوط به تشعشعات هستهاي و راديو اكتيو
– حمل مواد منفجره
– حمل فلزات و سنگهاي قيمتي، پول، اسناد و اوراق بهادار، آثار هنري
- خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در بيمه نامه باربري داخلي
1- كسري كالا مگر اينكه اين كسري مستقيما ناشي از خطرات تحت پوشش، حادث شده باشد.
2- تقليل بها به علت ناقص شدن دست يا جفت
3- خسارت وارده به بسته بندي و برچسب روي آن مگر اينكه كالا نيز خسارت ديده باشد.
4- كسر وزن معمولي و يا متعارف كالا
5- خسارت هاي ناشي از جنگ، شورش، اعتصاب و يا تهاجم
6- خسارت هاي مستقيم و غير مستقيم ناشي از انفجارهاي هسته اي
7- خسارت هاي وارده به مورد بيمه حين گريز از تعقيب مقامات انتظامي مگر آنكه عمل گريز توسط متصرفين غيرقانوني باشد.
8- خسارت ناشي از هرگونه تغيير مسير عادي و متعارف وسيله حمل كالا
9- خودسوزي كالا
10- برخورد مستقيم محموله با جسم خارجي يا افتادن بار از روي وسيله حمل. (خسارت ناشي از مستقيم محموله با جسم خارجي يا افتادن بار از روي وسيله حمل مشروط به پرداخت حق بيمه اضافي قابل پوششخواهد بود.)
علاوه بر موارد فوق شركت بيمه ممكن است خسارات ديگري را با توجه به نوع كالا و نحوه حمل از پوشش بيمه اي خارج نمايد.
- خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل
جبران خسارتهايي كه به طور مستقيم و يا غيرمستقيم در نتيجه عوامل زير به كالاي مورد حمل واردآمده باشد در تعهد بيمهگر نيست :
1ـ جعل اسناد و خيانت در امانت و هرنوع عمل عمد يا مجرمانه بيمهگذار (شامل كاركنان ونمايندگان وي)، راننده و يا كمك راننده وسيله نقليه
2ـ حوادث طبيعي مانند سيل، طوفان، زلزله، آتشفشان.
3ـ جنگ، شورش، اعتصاب، بلوا، ضبط و مصادره
4ـ تشعشعات راديواكتيو و فعل وانفعالات هستهاي
5 ـ عيب ذاتي و يا خودسوزي كالاها
6 ـ هرگونه خسارت غيرمستقيم وعدمالنفع و كاهش ارزش كالا در بازار
7ـ حمل كالاهاي قاچاق و غيرمجاز
8 ـ خسارت هنگام تخليه و بارگيري
9ـ عدم صلاحيت راننده براي رانندگي وسيله نقليه با توجه به نوع گواهينامه
10 ـ ريزش، روندگي، آبديدگي، مگر اين كه ناشي از تحقق خطرات تحت پوشش اين بيمه نامه باشد
11 ـ كاهش طبيعي وزن محموله
12 ـ سرقت قسمتي از محموله و يا هرنوع سرقت ناشي از خيانت در امانت
13 ـ فقدان كالا
14 ـ تغيير وسيله حمل جز با موافقت قبلي بيمه گر
15 ـ خسارت وارده به علامت و بسته بندي كالا
خسارت ناشي از تخليه و بارگيري و آبديدگي مشروط به پرداخت حق بيمه اضافي قابل پوششخواهد بود.
- بیمههای باربری بینالمللی
از بیمههای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی تشکیل میشود و تحت کلوزهای A و B و C تحت پوشش قرار میگیرد.
استثنائات در سه کلوز A و B و C
در سه كلوز C, B , A در بند 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، استثنائات به شرح ذيل آمده است؛ به اين معني كه اصولاً بيمه باربري خطرات لحاظ شده در اين استثنائات را تحت پوشش قرار نمي دهد، مگر اينكه به وسيله يك كلوز مخصوص آنها را بيمه کند.
اين بيمه به هيچ وجه شامل خطرات زير نمي گردد :
– تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمهگذار
– نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي مورد بيمه.
– تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي كالاي مورد بيمه مشروط بر اينكه بسته بندي يا آماده سازي قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به وسيله بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد.( در موارد مربوط به اين شرط ،” بسته بندي ” شامل چيدن كالاي مورد بيمه در كانتينر هم هست وكاركنان جزو پيمانكاران مستقل محسوب نميشوند).
– تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي مورد بيمه.
– تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ايكه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده باشد(بهاستثناء هزينه هاي قابل پرداخت بر اساس بند ۲.
– تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آنها، به شرط اينكه بيمه گذار در هنگام بارگيري كالاي مورد بيمه در كشتي ، از اين امر مطلع بوده يا بايستي طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي ميتواند مانع از ادامه عادي سفر گردد. اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است ، اعمال نمي گردد.
– آسيب عمدي يا تخريب عمدي كالاي مورد بيمه يا هر قسمت از آن از سوي هر شخص متخلف
– تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه اي كه مستقيم يا غير مستقيم به علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سلاح يا وسيلهاي باشد كه با انرژي اتمي يا شكست هستهاي و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده راديو اكتيو كاركند.
اين بيمه بههيچ وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نميدهد :
– عدم قابليت دريانوردي كشتي يا شناور يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كالاي مورد بيمه ، مشروط بر اينكه هنگام بارگيري كالاي مورد بيمه به وسيله حمل ، بيمه گذار از فقدان قابليت دريانوردي يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور آگاه باشد.
– نامناسب بودن كانتينريا وسيله حمل جهت حمل سالم مورد بيمه، مشروط بر اينكه بارگيري كالا درون يا برون اين وسائط قبل از شروع اين بيمه نامه انجام شده باشد يا توسط بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و آنها از نامناسب بودن وسائط مذكور در زمان بارگيري كالاي مورد بيمه اطلاع داشته باشند.
– در مواردي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد و ايشان موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است استثناي بند ۱/۱/۵ اعمال نمي گردد.
– بيمه گران حق ادعاي نقض تعهدات ضمني راجع به قابليت دريانوردي كشتي و مناسب بودن كشتي براي حمل مورد بيمه را از خود اسقاط ميكنند.
اين بيمه به هيچ عنوان، تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينههايي را كه علت اصلي آنها يكي از موارد زير باشد جبران نميكند :
– جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام و يا زد و خوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هرگونه عمل خصمانه توسط يا بر عليه يكي از دو قدرت متخاصم.
– توقيف، ضبط، مصادره، تصرف يا اثرات ناشي از اين امور يا اثرات ناشي از اقدام به شروع آنها.
– مين، اژدر و بمبهاي متروكه يا ساير سلاحهاي جنگي به جا مانده و متروكه.
اين بيمهنامه بههيچوجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نميدهد:
– عمل اعتصاب كنندگان، جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيريهاي كارگري، آشوبها يا اغتشاشات داخلي شركت مي كنند.
– اعتصاب، تعطيل محل كار، درگيريهاي كارگري، آشوبها و يا اغتشاشات داخلي.
– هر گونه عمل تروريستي يا اقدام هر شخصي كه مستقيما با هدف براندازي دولتي يا اعمال نفوذ از طريق توسل به زور يا خشونت بر عليه دولت يا از طرف يا در ارتباط با هر سازماني كه قانوني يا غير قانوني تشكيل شده باشد.
– عمل هر شخصي با انگيزه سياسي، عقيدتي يا مذهبي
- تخفیف عدم خسارت
در بیمههای باربری، بیمهگذار میتواند از چند نوع تخفیف بهرهمند شود که عبارتند از :
1. تخفیف پرداخت نقدی حق بیمه: در صورتي كه در بيمههاي واردات و صادرات حقبيمه به صورت نقد دريافت گردد شركت هاي بيمه ميتوانند حداكثر به ميزان 10% حق بيمه را به عنوان تخفيف کم کنند.
2. تخفیف حمل با کانتینر : در صورتي كه حمل كالا از مبدأ تا مقصد نهایي با كانتينر حمل گردد، درصورت احراز اين مطلب بيمهگر ميتواند 20% از حق بيمهي اخذ شده را به عنوان تخفيف كانتينر برگشت دهد.
3. تخفیف صادراتی : در صورتي كه بيمه از نوع بيمه هاي صادراتي باشد، براي تشويق صادركنندگان و كاهش قيمتهاي تمام شده كالاهاي صادراتي، شركتهاي بيمه ميتوانند تا 45% حق بيمه را تخفيف دهند.
- راهنمای خسارت
در صورت وقوع خسارت لازم است بیمه گذار تا پنج روز از تاريخ اطلاع خود از وقوع حادثه، قبل از اينكه آثار حادثه از ميان برود و بيمهگر بتواند كارشناس خود را براي ارزيابي خسارت و ميزان تعهد خود اعزام كند، مدارک زیر را تهیه و به شعب شرکت تحویل دهد :
الف) بیمه نامه باربری داخلی
1- اصل بارنامه حمل داخلي نسخه مخصوص گيرنده كالا، تصوير گواهينامه و مشخصات مقصر حادثه (اگر حادثه در داخل كشور باشد.)
2- اصل فاكتور يا سندي مبني بر تعيين ارزش واقعي کالای بيمه شده
3- گزارش مقامات انتظامي محل وقوع حادثه
4- صورت مجلس يا گزارش كارشناسي شركت بيمه مبني بر تعيين ميزان خسارت
ب) بیمه نامه باربری بینالمللی
1- اصل «بارنامه، فاكتور، صورت بستهبندي، گواهي مبدا و صورتمجلس گمركي یا بندری»
2- تصوير پشت و روی پروانه سبز گمركي
3- تصوير برگ ثبت سفارش و پروفرما
4- رونوشت سي.ام.آر كه خسارت طي آن به تائيد راننده رسيده و شركت حمل و نقل مهر کرده باشد. (در صورت حمل زميني)
5- تصویر مجوز خروج از گمرک
6- اصل بارنامه حمل داخلي نسخه مخصوص گيرنده كالا، تصوير گواهينامه و مشخصات مقصر حادثه (اگر حادثه در داخل كشور باشد.)
7- تصوير اعلاميه ورود كالا و قبض انبار گمركي
8- اوريج باند و گارانتي (در صورت زيان همگاني)
9- گواهي كسر تخليه يا عدم تحويل (در صورت كسري كالا)
10- گزارش بازديد كارشناس خارجي (در صورتي كه خسارت خارج از كشور واقع شده باشد.)
11- مانيفست، گواهينامه دريانوردي ناخدا، گزارش اداره هواشناسي، پروانه بهره برداري، گواهي ايمني شناور (حمل كالا توسط موتورلنج)
12- گزارش مقامات انتظامي و کروکی حادثه (در مورد خسارتهاي ناشي از حادثه)
13- گزارش آتش نشاني (در صورت آتش سوزي كالا)
14- برگ جانشيني يا فرم وكالتنامه لاتين
* ضمنا” در صورت لزوم ممکن است اسناد ديگری حسب مورد درخواست گردد که بیمه گذار باید تهیه کند و در اختیار واحد پرداخت خسارت قرار دهد.