• info@e-kins.ir

  • شماره تماس :7039755-0930

  • ساعت کاری :۸صبح تا ۵.۳۰ بعدظهر

بیمه باربری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 
  •  شرایط بیمه های باربری شرکت بیمه کوثر

ارتباط و تعامل ملت‌ها و دولت‌ها یکی از ویژگی‌های بارز زمان جاری است‎. ‎بازرگانی و تجارت در سطوح مختلف ‏بین روستاها، شهرها و حتا کشورها مرهون وسایل نقلیه‌ای چون کشتی، هواپیما، کامیون و غیره است که ‏جابه‌جایی کالاها را با قیمت مناسب و سرعت بالا امکان‌پذیر ساخته است‎.‎

با تمام پیشرفت‌هایی که تا امروز در زمینه حمل‌ونقل شاهد آن بوده‌ایم، اما هنوز هم حوادث و خطرات گوناگون ‏محموله‌های مختلف را تهدید می‌کند. از سویی با توجه به اینکه عموما ارزندگی کالاهاست که آن‌ها را به چرخه ‏حمل‌ونقل وارد می‌کند و به علاوه برای مقرون به صرفه بودن، حجم قابل توجهی از کالاها در دادوستدهای ‏گوناگون جابه‌جا می‌شوند، بدیهی است که هر حادثه ناخوشایند می‌تواند زیان‌های زیادی را متوجه صاحبان کالا ‏یا مسئولان انتقال بارها وارد کند‎.‎

بیمه‌های باربری با ارائه‌ی پوشش‌های مناسب در برابر خطرات احتمالی که حین عملیات حمل بار امکان وقوع ‏دارد، می‌کوشد زیان‌های هنگفتی که از این رهگذر به صاحبان کالا و متصدیان حمل‌ونقل وارد می‌شود را جبران ‏کند‎.‎

در بيمه حمل‌ونقل، با دريافت مبلغي به عنوان حق بيمه‎ ‎از طرف بيمه‌گذار، بيمه‌گر متعهد پرداخت خساراتي ‏خواهد بود كه در چارچوب خطرات بيمه شده قرار دارد. بیمه باربری نوعی بیمه است که به موجب آن یک ‏طرف ‏‎«‎بیمه گر» تعهد می نماید در ازای دریافت وجوهی از طرف دیگر “بیمه گذار‎” ‎، در صورت وقوع یا بروز ‏حادثه در جریان حمل کالا در حین عملیات حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر، خسارات احتمالی و یا اتفاقی ‏وارده به او را طبق شرایط و مندرجات بیمه نامه، جبران کند یا وجه معینی را بپردازد‎.‎

در بيمه‎ ‎حمل و نقل ، با دريافت مبلغي بعنوان حق بيمه از طرف بيمه گذار ، بيمه گر متعهد پرداخت خساراتي ‏خواهد بود كه تحت چارچوب خطرات بيمه شده مي باشد‎ .‎

بیمه باربری نوعی بیمه حمل و نقل کالا است که به موجب آن یک طرف ” بیمه گر ” تعهد می نماید در ازای ‏دریافت وجوهی از طرف دیگر ” بیمه گذار ” ، در صورت وقوع یا بروز حادثه در جریان حمل کالا در حین ‏عملیات حمل و نقل از نقطه ای به نقطه دیگر ، خسارات احتمالی و یا اتفاقی وارده به او را طبق شرایط و ‏مندرجات بیمه نامه ، جبران نموده و یا وجه معینی را بپردازد‎.‎

  • انواع بیمه های باربری

بیمه‌های باربری به طور کل به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند‎ :‎

1‏‎. ‎بیمه مسئولیت متصدیان حمل‌ونقل‎ :‎

شرکت ها و مؤسسات حمل و نقل داخلي براساس قانون تجارت و ساير مقررات مربوط، موظفند محمولاتي را که ‏توسط ارسال کنندگان و يا صاحبان کالا برای حمل به مقاصد موردنظر به آنها واگذار مي‌گردد، صحيح و سالم به ‏مقصد برسانند‎.‎

با توجه به قلمرو و توسعه شهرها و پيشرفت روزافزون صنعت و تکنولوژي در عصر حاضر و افزايش ارزش کالا، ‏مسئوليت شرکت هاي حمل و نقل نيز افزايش يافته است. جبران آثار وقوع خطرهاي متعدد در جاده هاي بين ‏شهري ناشی از حوادثی همچون تصادف، آتش سوزی، واژگونی و … جزء مسئوليت مؤسسات حمل و نقل است ‏که در صورت وقوع هر يک از خطرهاي مذکور، مسئوليت سنگيني ايجاد خواهد شد که جبران آن براي ‏شرکت‌هاي حمل‌ونقل به آساني امکان‌پذير نخواهد بود‎.‎

در بيمه‌ مسئوليت متصديان حمل و نقل داخلي بيمه‌گر درقبال‌ دريافت‌ حق‌ بيمه‌ متناسب‌ با پوشش‌ بيمه‌اي‌ ارائه ‏شده به بيمه‌گذار، متعهد می‌شود چنانچه‌ كالاي‌ مورد بيمه‌ در جريان‌ حمل‌ و جابجايي‌ از مبدأ تا ‌مقصد ذکر شده‌ ‏در بارنامه و به ‌علت ‌وقوع ‌يكي ‌از خطرات ‌بیمه شده، ‌تلف‌ و يا دچار خسارت گردید مسئوليت ناشي از خسارت ‏هاي وارده را جبران کند. همچنین چنانچه بيمه‌گذار براساس‌ قوانين‌ و مقررات ‌متحمل ‌پرداخت‌ هزينه‌هايي‌ شد ‏برای جبران‌ آن اقدام کند‎.‎

‏2‏‎. ‎بیمه حمل‌ونقل کالا‎ :‎

محصولات كارخانه‌هاي توليدي، كالاهاي مصرفي، مواد اوليه و انواع ماشين‌آلات سبک و سنگين، در جريان ‏بارگيري، حمل و نقل و تخليه در معرض خطرهاي گوناگون از جمله تصادف وسيله نقليه، شرايط نا مساعد ‏جوي، سوانح و بلاياي طبيعي، ناامني مسير عبور، تلف و آسيب‌ديدگي، دزدي، عدم تحويل و‎ … ‎قرار دارند‎.

بيمه‌ حمل‌ونقل‌ كالا پوششي ‌است‌ كه‌ بيمه‌گر درقبال‌ دريافت‌ حق‌ بيمه‌ متناسب‌ با پوشش‌ بيمه‌اي‌ ارائه شده به ‏بيمه‌گذار، تعهد مي‌كند كه‌ چنانچه‌ كالاي‌ مورد بيمه‌ در جريان‌ حمل‌ و جابجايي‌ از مبدأ تا ‌مقصد ذکر شده‌ در ‏بيمه‌نامه‌ و به ‌علت ‌وقوع ‌يكي ‌از خطرات ‌بیمه شده مندرج‌ در آن، ‌تلف‌ و يا دچار خسارت گردید و يا بيمه‌گذار ‏براساس‌ قوانين‌ و مقررات ‌بين‌المللي‌ متحمل ‌پرداخت‌ هزينه‌هايي‌ شد، زيان‌ وارد به‌ كالا و هزينه‌های صورت گرفته ‏را جبران‌ کند‎.‎

بیمه باربری

  • انواع روش‌های صدور قراردادهای بیمه‌ای‎

بيمه ‌نامه‌هاي باربري را مي‌توان به چند شكل صادر کرد‎.

الف- بيمه نامه هاي شناور‎

ب- بيمه نامه پوشش باز‎

ج- بيمه نامه هاي ساده

الف - بیمه‌نامه‌های شناور‎ Floating Policy

يك قرار داد كلي است كه بين بيمه گر و بيمه گذار منعقد مي گردد و در آن شرايط اصلي بيمه و رئوس كلي ‏حقوقي و تعهدات طرفين مانند خطرات تحت پوشش و شيوه حمل معين مي ‏شود و در آن با يك سرمايه بيمه‏ ‏اي معين و مشخص موافقت مي گردد كه شامل حمل هاي متعددي مي باشد. به همين دليل، قرارداد تا زماني ‏كه سرمايه توافق شده از طريق حمل هاي متعدد به پايان رسد داراي اعتبار مي باشد. همانطور كه گفته شد در ‏اين قرارداد با شرايط و مسایل كلي قرارداد توافق مي شود ولي مشخصات محموله، نام وسيله نقليه، تاريخ حمل و ‏ميزان سرمايه حمل در زمان حمل بايد به اطلاع بيمه گر برسد. با چنين توافقي كليه كالا هایی كه بيمه گذار در ‏آينده اقدام به حمل آنها مي نمايد، تحت پوشش بيمه اي قرار مي گيرد، مشروط بر اينكه بيمه گذار كليه ‏اطلاعات مربوط به حمل و نقل هر محموله را در اختيار بيمه گر قرار دهد. چنانچه مواردي در قرارداد مورد ‏موافقت قرارنگرفته باشد بايد قبل از حمل كالا به اطلاع بيمه گر رسيده و موافقت وي اخذ شده باشد‎.

يكي از منافع اين نوع قراردادها و بيمه نامه‌ها در اين است كه براي حمل‌هاي مختلف نياز به مراجعه بيمه‌گذار و ‏صدور بيمه نامه از طرف بيمه گر نبوده و باعث كاهش هزينه ها و جلوگيري از اتلاف وقت مي شود‎.‎

 ب- بیمه‌نامه با پوشش باز‎ Open Cover

يكي از محدوديت‌هایی كه در روش بيمه نامه با شرايط عمومي وجود داشت اين بود كه بيمه گذار در ابتدای ‏صدور بيمه نامه صدرصد حق بيمه يا درصد بالایی از آن را پرداخت مي‌کرد و اين خود مشكلي بود؛ چرا كه ‏احتمال داشت حمل‌هاي نهایی در ماههاي ديگر انجام مي‏‌گرديد. بنابراین روش ديگري مطرح شد به نام صدور ‏بيمه نامه يا قرارداد به روش پوشش باز‎.‎

مشخصات اصلي اين نوع قراردادها به شرح زیر است‎ :‎

‏1‏‎) بيمه گر و بيمه گذار درباره بعضي موارد كلي، مانند نرخ و شرايط قرارداد و خطرهاي تحت پوشش توافق مي ‏کردند. در اين حالت ديگر نياز نبود كه بيمه گذار قبل از حركت مشخصات وسيله نقليه و سرمايه تحت پوشش ‏را اعلام نمايد به شرطي كه كليه حمل‌هاي بيمه گذار تحت پوشش بيمه دربيايد. در صورتي كه قسمتي از ‏محمولات بيمه گذار بيمه نشود، بيمه گر باید كاملاً روي حمل‌ها كنترل لازم داشته باشد‎.

‏2‏‎) در اين حالت با توافقي كه بين بيمه گر و بيمه گذار انجام مي‏‌شود هر يك هفته گواهي بيمه از سوي بيمه گر ‏صادر مي شود و حق بيمه متناسب با سرمايه هاي حمل شده از سوي بيمه گذار پرداخت مي گردد. در نتيجه در ‏اين پوشش، بيمه گذار از آسايش فكري بهره مند است؛ زيرا كليه محمولاتي كه در طول مدت يكسال حمل ‏خواهد شد با نرخ معين و مناسبي تحت پوشش بيمه اي قرار دارد. مزيت ديگرش اين است كه كليه دفعات حمل ‏كالا تحت پوشش قرار دارد و نياز به اين نيست براي هر حمل پوشش و درخواست جداگانه اي ارسال گردد. در ‏ضمن چون مدت قرارداد معمولاً يكسال است نيازي نيست كه مجدداً طرح ريزي و مورد مذاكره و توافق قرار ‏گيرد. معمولاً شركت هاي حمل و نقل كالا كه در شبانه روز اقدام به حمل كالا مي نمايند، يك قرارداد به اين ‏شكل منعقد مي كنند تا خيال بيمه گذار از حملهايي كه در طول شبانه روز انجام مي شود راحت شود و ديگر ‏نيازي نباشد براي هر حمل با بيمه گر هماهنگی انجام دهد‎.‎

 ج- بیمه ‌نامه‌های ساده

بيمه نامه اي است كه براي حمل كالاي معيني صادر مي شود و در آن مشخصات مورد بيمه طبق فرم پيشنهاد ‏باربري در آن قيد مي گردد. لازمه صدور اين نوع بيمه نامه حمل و نقل كالا اين است كه بيمه گذار قبلاً از ‏وضعيت مورد بيمه و چگونگي حمل آن اطلاع داشته و اين اطلاعات را در اختيار بيمه گر قرار دهد‎.

  • انواع طبقه‌بندی در بیمه‌های باربری‎

بيمه باربري را مي توان به سه طريق تقسيم بندي كرد‎ :

الف- تقسيم بندي براساس طريقه حمل‎

ب- تقسيم بندي بر پايه مبدأ و مقصد از لحاظ جغرافيایی‎

ج- تقسيم بندي براساس نوع پوشش بيمه اي

  • تقسیم ‌بندی بر اساس طریقه حمل‎

به طور کل، سه نوع روش حمل‌ونقل زميني، دريايي و هوایی وجود دارد. البته در بعضي حمل‌ها از دو يا سه روش ‏براي ارسال محموله‌ها استفاده مي‌شود كه به آن حمل مركب مي‌گويند‎.‎

تقسیم ‌بندی بر اساس مبدا و مقصد از لحاظ جغرافیایی‎:

‏1‏‎. ‎بيمه حمل و نقل خارج از كشور يا بيمه هاي وارداتي – صادراتي – ترانزيت‎

‏2‏‎. ‎بيمه حمل و نقل داخل كشور يا بيمه حمل و نقل داخلي

  • تقسیم ‌بندی بر مبنای نوع پوشش بیمه‌ای‎

‏1‏‎. ‎بيمه با شرايط تمام خطر‎ (All Risks)

‏2‏‎. ‎بيمه با شرايط‎ B

‏3‏‎. ‎بيمه با شرايط‎ C

‏4‏‎. ‎بيمه با شرايط خسارت كلي‎ (Total Loss)‎

 

افراد مختلف حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید این بیمه‌نامه از مزایای آن بهره‌مند شوند که در زیر به برخی از ‏آنان اشاره شده است‎ :‎

‏1‏‎. ‎مالکان شرکت‌های بزرگ و کوچک حمل‌ونقل و باربری

‏2‏‎. ‎صاحبان محموله‌ها

‏3‏‎. ‎دارندگان وسایلی که حمل کالا توسط آن انجام می‌شود

  •  خطرات تحت پوشش

حمل‌ونقل داخلی :در این نوع بیمه نامه مبدأ و مقصد، داخل ايران است‎.

خطرات تحت پوشش در بيمه هاي باربري داخلي‎ :خطرات تحت پوشش در بيمه هاي باربري داخلي به دو دسته به شرح ذيل تقسيم مي شوند‎ :

الف- خطرات اصلی‎

ب- خطرات اضافی

الف - خطرات اصلی

خطراتی كه معمولاً در بيمه هاي داخلي تحت پوشش بيمه اي در مي آيد، خطر آتش سوزي و حادثه وسيله ‏نقليه است، كه معمولاً در متن چاپي بيمه نامه هاي داخلي مي آيد و منظور از حادثه وسيله نقليه ، تصادف ‏وسيله نقليه ، پرت شدن وسيله نقليه و واژگون شدن وسيله نقليه مي باشد . حدود 70% خسارت هاي ايجاد ‏شده در حوادث جاده معمولاً ناشي از خطرات فوق مي باشد‎.‎

ب- خطرات اضافی

در حمل و نقل خطرات ديگري نيز وجود دارد كه محمولات را تهديد می‌کند مانند پرت شدن محموله از روي ‏وسيله نقليه، برخورد جسم خارجي با مورد بيمه و بالعكس ، خسارات ناشي از بارگيري و تخليه و سرقت كلي ‏محموله‎ .

خطرات فوق بنا به درخواست بيمه ‏گذار و پس از منظور نمودن اضافه نرخ مربوطه ، تحت پوشش بيمه نامه‏هاي ‏داخلي درمي آيد. بديهي است باید خطرات اضافي دقيقاً در شرايط خصوصي بيمه نامه آورده شود‎.‎

  • بیمه‌های بین‌المللی

‏1‏‎. ‎بیمه وارداتی‎:در این نوع بیمه نامه مبدأ حركت خارج و مقصد داخل کشور است‎.‎

‏2‏‎. ‎بیمه صادراتی‎:در اين نوع بیمه نامه مبدأ داخل ايران و مقصد خارج از ايران است‎.‎

‏3‏‎. ‎بیمه ترانزیت‎:مبدأ و مقصد در اين نوع بيمه‌ها خارج از ايران است، بطوريكه ايران در مسير حمل قرار می‌گيرد‎.‎

خطرات تحت پوشش کلوزهای مختلف

قبل از سال 1982 بيمه هاي باربري با سه كلوز‎ ) Free from Particular average FPA (‎، ‏WA ‎‎(With Particular average)‎، ‏All Risk ‎صورت مي‏‌گرفت ولي از سال 1982 به بعد سه کلوز‎ C ‎، ‏B، ‏A ‎به ترتيب جانشين سه كلوز فوق شدند‎. ‎شرايط جديد در سه كلوز‎ A,B,C ‎اصولاً به نفع بيمه گذاران تعديل ‏شده است‎.‎

  • خطرهای تحت پوشش کلوزهای‎ A ‎و‎ B ‎و‎ C

کلوز‎ A : این بیمه همه خطرهایی را که منجر به تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه می شودبه جز موارد استثنا ‏شده در بندهای 7،6،5،4 متن کلوز را پوشش می دهد‎.‎

کلوز‎ B :اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده‌ در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش مي‌دهد‎.‎

تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد‎ :‎

‎– ‎آتش سوزي يا انفجار

‎– ‎به‌گل نشستن، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور

‎– ‎واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني

‎– ‎تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آب

‎– ‎تخليه كالا در بندر اضطراري

‎– ‎زلزله، آتشفشان يا صاعقه

تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد‎ :‎

‎– ‎فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي

‎– ‎به دريا انداختن كالا برای سبك سازي كشتي يا به دريا افتادن كالا از روي عرشه كشتي

‎– ‎ورود آب دريا، درياچه يا رودخانه به كشتي، شناور، محفظه كالا، كانتينر يا محل انبار

‎– ‎تلف شدن كلي هر بسته در كشتي يا شناور و يا تلف كلي هر بسته به‌علت افتادن به‌هنگام بارگيري و يا تخليه ‏كشتي يا شناور

کلوز‎ C : اين بيمه خطرات زير به جز موارد استثنا شده در بندهاي ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش مي‌دهد‎.‎

تلف شدن يا آسيب ديدن مورد بيمه كه به طور منطقي مرتبط با يكي از موارد زير باشد‎ :‎

‎– ‎آتش سوزي يا انفجار

‎– ‎به‌گل نشستن، زمينگير شدن و برخورد با كف دريا، غرق شدن يا واژگون شدن كشتي يا شناور

‎– ‎واژگون شدن يا از راه يا از خط خارج شدن وسيله حمل زميني

‎– ‎تصادم يا برخورد كشتي، شناور يا هر وسيله حمل ديگر با هر جسم خارجي به‌غير از آب

‎– ‎تخليه كالا در بندر اضطراري

تلف شدن يا آسيب ديدن كالاي مورد بيمه كه علت آن يكي از امور زير باشد‎:‎

‎– ‎فداكردن كالا در جريان خسارت عمومي

‎– ‎به دريا انداختن كالا برای سبك سازي كشتي

همچنین خسارات ناشی از زیان همگانی و مسئولیت مشترک در تصادم نیز تحت پوشش هر سه کلوز است‎.‎

  • خطرات تحت شرایط خسارت کلی‎ (Total Loss)

اصولاً وقتي بيمه نامه با چنين خطراتي از سوي بيمه گذار درخواست مي گردد كه فروشنده كالا يا خريدار يك ‏بيمه نامه خارجي تهيه نموده است و براي انجام تشريفات واردات و صادرات نياز به يك بيمه نامه ايراني دارد يا ‏اينكه مورد بيمه در صورت آسيب، تنها در يك مرحله ممكن است خسارت ببيند. در اين حالت در شرايط ‏خصوصي بيمه نامه متن زير باید اضافه گردد‎ :

‎«‎كالاي مورد بیمه پس از بارگیری بلافاصله پس از شروع حمل از بندر مقصد، فقط در اثر از بين رفتن كل ‏محموله در يك مرحله و در نتيجه آتش سوزي، غرق شدن كشتي، سقوط هواپيما تحت پوشش این بیمه نامه ‏بوده و به محض تخليه كالا در فرودگاه مقصد يا بندر مقصد اعتبار بيمه نامه خاتمه مي‌يابد‎».‎

  • خطرات خارج از تعهد

بیمه‌های حمل و نقل داخلی : در این نوع بیمه‌ نامه مبدأ و مقصد، داخل ايران است‎.‎

استثنائات در بیمه‌های داخلی :

‎– ‎عمد بيمه‌گذار، كاركنان و نمايندگان وي‎

‎– ‎فساد محموله به دليل تأخير در حمل‎

‎– ‎جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، قيام و شورش‎

‎– ‎اعتصاب، توقيف، ضبط، مصادره محموله‎

‎– ‎واكنش‌هاي هسته‌اي، آلودگي مربوط به تشعشعات هسته‌اي و راديو اكتيو‎

‎– ‎حمل مواد منفجره‎

‎– ‎حمل فلزات و سنگ‌هاي قيمتي، پول، اسناد و اوراق بهادار، آثار هنري

  • خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در بيمه نامه باربري داخلي

‏1‏‎- ‎كسري كالا مگر اينكه اين كسري مستقيما ناشي از خطرات تحت پوشش، حادث شده باشد‎.‎

‏2‏‎- ‎تقليل بها به علت ناقص شدن دست يا جفت

‏3‏‎- ‎خسارت وارده به بسته بندي و برچسب روي آن مگر اينكه كالا نيز خسارت ديده باشد‎.‎

‏4‏‎- ‎كسر وزن معمولي و يا متعارف كالا

‏5‏‎- ‎خسارت هاي ناشي از جنگ، شورش، اعتصاب و يا تهاجم

‏6‏‎- ‎خسارت هاي مستقيم و غير مستقيم ناشي از انفجارهاي هسته اي

‏7‏‎- ‎خسارت هاي وارده به مورد بيمه حين گريز از تعقيب مقامات انتظامي مگر آنكه عمل گريز توسط متصرفين ‏غيرقانوني باشد‎.‎

‏8‏‎- ‎خسارت ناشي از هرگونه تغيير مسير عادي و متعارف وسيله حمل كالا

‏9‏‎- ‎خودسوزي كالا

‏10‏‎- ‎برخورد مستقيم محموله با جسم خارجي يا افتادن بار از روي وسيله حمل‎. (‎خسارت‌ ناشي‌ از مستقيم ‏محموله با جسم خارجي يا افتادن بار از روي وسيله حمل مشروط به‌ پرداخت‌ حق‌ بيمه‌ اضافي‌ قابل‌ ‏پوشش‌خواهد بود‎.)‎

علاوه بر موارد فوق شركت بيمه ممكن است خسارات ديگري را با توجه به نوع كالا و نحوه حمل از پوشش بيمه ‏اي خارج نمايد‎.‎

  •  خسارتهاي خارج از تعهدات بيمه گر در بيمه نامه مسئوليت متصديان حمل و نقل

جبران‌ خسارتهايي‌ كه‌ به‌ طور مستقيم‌ و يا غيرمستقيم‌ در نتيجه‌ عوامل‌ زير به‌ كالاي‌ مورد حمل‌ واردآمده‌ باشد ‏در تعهد بيمه‌گر نيست‎ :‎

‏1ـ جعل‌ اسناد و خيانت‌ در امانت‌ و هرنوع‌ عمل‌ عمد يا مجرمانه‌ بيمه‌گذار (شامل‌ كاركنان‌ ونمايندگان‌ وي‌)، ‏راننده‌ و يا كمك‌ راننده‌ وسيله‌ نقليه‌‏

‏2ـ حوادث‌ طبيعي‌ مانند سيل‌، طوفان‌، زلزله‌، آتشفشان‌‏‎.‎

‏3ـ جنگ‌، شورش‌، اعتصاب‌، بلوا، ضبط و مصادره‌‏

‏4ـ تشعشعات‌ راديواكتيو و فعل‌ وانفعالات‌ هسته‌اي‌‏

‏5‏‎ ‎ـ عيب‌ ذاتي‌ و يا خودسوزي‌ كالاها

‏6‏‎ ‎ـ هرگونه‌ خسارت‌ غيرمستقيم‌ وعدم‌النفع‌ و كاهش‌ ارزش‌ كالا در بازار

‏7ـ حمل‌ كالاهاي‌ قاچاق‌ و غيرمجاز

‏8‏‎ ‎ـ خسارت‌ هنگام‌ تخليه‌ و بارگيري‌‏

‏9ـ عدم‌ صلاحيت‌ راننده‌ براي‌ رانندگي‌ وسيله‌ نقليه‌ با توجه‌ به‌ نوع‌ گواهي‌نامه‌‏

‏10‏‎ ‎ـ ريزش‌، روندگي‌، آبديدگي‌، مگر اين‌ كه‌ ناشي‌ از تحقق‌ خطرات‌ تحت پوشش اين بيمه نامه باشد

‏11‏‎ ‎ـ كاهش‌ طبيعي‌ وزن‌ محموله‌‏

‏12‏‎ ‎ـ سرقت‌ قسمتي‌ از محموله‌ و يا هرنوع‌ سرقت‌ ناشي‌ از خيانت‌ در امانت‌‏

‏13‏‎ ‎ـ فقدان‌ كالا

‏14‏‎ ‎ـ تغيير وسيله‌ حمل‌ جز با موافقت‌ قبلي‌ بيمه‌ گر

‏15‏‎ ‎ـ خسارت‌ وارده به‌ علامت‌ و بسته‌ بندي‌ كالا

خسارت‌ ناشي‌ از تخليه‌ و بارگيري‌ و آبديدگي‌ مشروط به‌ پرداخت‌ حق‌ بيمه‌ اضافي‌ قابل‌ پوشش‌خواهد بود‎.‎

  • بیمه‌های باربری بین‌المللی

از بیمه‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی تشکیل می‌شود و تحت کلوزهای‎ A ‎و‎ B ‎و‎ C ‎تحت پوشش قرار ‏می‌گیرد‎.‎

استثنائات در سه کلوز‎ A ‎و‎ B ‎و‎ C

در سه كلوز‎ C, B , A ‎در بند 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، استثنائات به شرح ذيل آمده است؛ به اين معني كه اصولاً بيمه ‏باربري خطرات لحاظ شده در اين استثنائات را تحت پوشش قرار نمي دهد، مگر اينكه به وسيله يك كلوز ‏مخصوص آنها را بيمه کند‎.‎

اين بيمه به هيچ وجه شامل خطرات زير نمي گردد‎ :‎

‎– ‎تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه قابل انتساب به سوء عمل ارادي بيمه‌گذار

‎– ‎نشت و ريزش عادي، كسري عادي وزن يا حجم و يا فرسودگي و پوسيدگي عادي كالاي‌ مورد بيمه‎.‎

‎– ‎تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از كافي نبودن يا نامناسب بودن بسته بندي يا آماده سازي كالاي مورد ‏بيمه مشروط بر اينكه بسته بندي يا آماده سازي قبل از شروع اين بيمه انجام شده يا به‌ وسيله بيمه گذار يا ‏كاركنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بيمه شده را نداشته باشد.( در موارد ‏مربوط به اين شرط ،” بسته بندي ” شامل چيدن كالاي مورد بيمه در كانتينر هم هست وكاركنان جزو ‏پيمانكاران مستقل محسوب نمي‌شوند‎).‎

‎– ‎تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه به علت عيب ذاتي يا ماهيت كالاي ‌مورد بيمه‎.‎

‎– ‎تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه اي‌كه علت آن تاخير باشد، حتي اگر اين تاخير ناشي از خطرات بيمه شده ‏باشد(به‌استثناء هزينه هاي قابل پرداخت بر اساس بند ۲‏‎.‎

‎– ‎تلف شدن ، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از اعسار يا ورشكستگي مالكان، مديران، اجاره كنندگان يا گردانندگان ‏كشتي يا قصور در انجام تعهدات مالي از طرف يكي از آنها، به شرط اينكه بيمه گذار در هنگام بارگيري كالاي ‏مورد بيمه در كشتي ، از اين امر مطلع بوده يا بايستي طبيعتا در جريان معمول تجارت خود از اين مسئله آگاه ‏باشد كه اين اعسار و يا ناتواني مالي مي‌تواند مانع از ادامه عادي سفر گردد. اين استثنا در صورتي كه قرارداد بيمه ‏به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد كه آن طرف موضوع بيمه را با حسن نيت و تحت ‏قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است ، اعمال نمي گردد‎.‎

‎– ‎آسيب عمدي يا تخريب عمدي كالاي مورد بيمه يا هر قسمت از آن از سوي هر شخص متخلف

‎– ‎تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه اي كه مستقيم يا غير مستقيم به علت يا ناشي از كاربرد هر نوع سلاح‌ يا ‏وسيله‌اي باشد كه با انرژي اتمي ‌يا شكست هسته‌اي و يا تركيب هسته اي يا واكنش مشابه ديگر يا نيرو يا ماده ‏راديو اكتيو كاركند‎.‎

اين بيمه به‌هيچ ‌وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نمي‌دهد‎ :‎

‎– ‎عدم قابليت دريانوردي ‌كشتي يا شناور يا نا مناسب بودن كشتي يا شناور براي حمل ايمن كالاي مورد بيمه ، ‏مشروط بر اينكه هنگام بارگيري كالاي مورد بيمه به وسيله حمل ، بيمه گذار از فقدان قابليت دريانوردي يا نا ‏مناسب بودن كشتي يا شناور آگاه باشد‎.‎

‎– ‎نامناسب بودن كانتينريا وسيله حمل‌ جهت حمل سالم مورد بيمه، مشروط بر اينكه بارگيري كالا درون يا ‏برون اين وسائط قبل از شروع اين بيمه نامه انجام شده باشد يا توسط بيمه گذار يا كاركنان او انجام شده باشد و ‏آنها از نامناسب بودن وسائط مذكور در زمان بارگيري كالاي مورد بيمه اطلاع داشته باشند‎.‎

‎– ‎در مواردي كه قرارداد بيمه به طرف ديگري ( طرف مدعي خسارت) واگذار شده باشد و ايشان موضوع بيمه را ‏با حسن نيت و تحت قرارداد الزام آور خريداري كرده يا با خريد آن توافق نموده است استثناي بند ۱/۱/۵ اعمال ‏نمي گردد‎.‎

‎– ‎بيمه گران حق ادعاي نقض تعهدات ضمني راجع به قابليت دريانوردي كشتي و مناسب بودن كشتي براي ‏حمل مورد بيمه را از خود اسقاط مي‌كنند‎.‎

اين بيمه به هيچ عنوان، تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه‌هايي را كه علت اصلي آنها يكي از موارد زير باشد ‏جبران نمي‌كند‎ :‎

‎– ‎جنگ، جنگ داخلي، انقلاب، شورش، قيام و يا زد و خوردهاي داخلي ناشي از اين امور يا هرگونه عمل ‏خصمانه توسط يا بر عليه يكي از دو قدرت متخاصم‎.‎

‎– ‎توقيف، ضبط، مصادره، تصرف يا اثرات ناشي از اين امور يا اثرات ناشي از اقدام به شروع آنها‎.‎

‎– ‎مين، اژدر و بمب‌هاي مترو‌كه يا ساير سلاح‌هاي جنگي به جا مانده و متروكه‎.‎

اين بيمه‌نامه به‌هيچ‌وجه تلف شدن، آسيب ديدن يا هزينه ناشي از موارد زير را پوشش نمي‌دهد‎:‎

‎– ‎عمل اعتصاب كنندگان، جلوگيري از ورود كارگران يا عمل اشخاصي كه در درگيريهاي كارگري، آشوبها يا ‏اغتشاشات داخلي شركت مي كنند‎.‎

‎– ‎اعتصاب، تعطيل محل كار، درگيريهاي كارگري، آشوبها و يا اغتشاشات داخلي‎.‎

‎– ‎هر گونه عمل تروريستي يا اقدام هر شخصي كه مستقيما با هدف براندازي دولتي يا اعمال نفوذ از طريق توسل ‏به زور يا خشونت بر عليه دولت يا از طرف يا در ارتباط با هر سازماني كه قانوني يا غير قانوني تشكيل شده باشد‎.‎

‎– ‎عمل هر شخصي با انگيزه سياسي، عقيدتي يا مذهبي

  • تخفیف عدم خسارت

در بیمه‌های باربری، بیمه‌گذار می‌تواند از چند نوع تخفیف بهره‌مند شود که عبارتند از‎ :‎

‏1‏‎. ‎تخفیف پرداخت نقدی حق بیمه: در صورتي كه در بيمه‌هاي واردات و صادرات حق‌بيمه به صورت نقد ‏دريافت گردد شركت هاي بيمه مي‌توانند حداكثر به ميزان 10%‏‎ ‎حق بيمه را به عنوان تخفيف کم کنند‎.‎

‏2‏‎. ‎تخفیف حمل با کانتینر : در صورتي كه حمل كالا از مبدأ تا مقصد نهایي با كانتينر حمل گردد، درصورت ‏احراز اين مطلب بيمه‌گر مي‌تواند 20% از حق بيمه‌ي اخذ شده را به عنوان تخفيف كانتينر برگشت دهد‎.‎

‏3‏‎. ‎تخفیف صادراتی : در صورتي كه بيمه از نوع بيمه هاي صادراتي باشد، براي تشويق صادركنندگان و كاهش ‏قيمت‌هاي تمام شده كالاهاي صادراتي، شركت‌هاي بيمه مي‌توانند تا 45% حق بيمه را تخفيف دهند‎.‎

  •  راهنمای خسارت

در صورت وقوع خسارت لازم است بیمه گذار تا پنج روز از تاريخ اطلاع خود از وقوع حادثه، قبل از اينكه آثار ‏حادثه از ميان برود و بيمه‌گر بتواند كارشناس خود را براي ارزيابي خسارت و ميزان تعهد خود اعزام كند، مدارک ‏زیر را تهیه و به شعب شرکت تحویل دهد‎ :‎

الف) بیمه ‌نامه باربری داخلی

‏1‏‎- ‎اصل بارنامه حمل داخلي نسخه مخصوص گيرنده كالا، تصوير گواهينامه و مشخصات مقصر حادثه (اگر حادثه ‏در داخل كشور باشد‎.)‎

‏2‏‎- ‎اصل فاكتور يا سندي مبني بر تعيين ارزش واقعي کالای بيمه شده

‏3‏‎- ‎گزارش مقامات انتظامي محل وقوع حادثه

‏4‏‎- ‎صورت مجلس يا گزارش كارشناسي شركت بيمه مبني بر تعيين ميزان خسارت

ب) بیمه ‌نامه باربری بین‌المللی

‏1‏‎- ‎اصل «بارنامه، فاكتور، صورت بسته‌بندي، گواهي مبدا و صورتمجلس گمركي یا بندری‎»‎

‏2‏‎- ‎تصوير پشت و روی پروانه سبز گمركي

‏3‏‎- ‎تصوير برگ ثبت سفارش و پروفرما

‏4‏‎- ‎رونوشت سي.ام.آر كه خسارت طي آن به تائيد راننده رسيده و شركت حمل و نقل مهر کرده باشد. (در ‏صورت حمل زميني‎)‎

‏5‏‎- ‎تصویر مجوز خروج از گمرک

‏6‏‎- ‎اصل بارنامه حمل داخلي نسخه مخصوص گيرنده كالا، تصوير گواهينامه و مشخصات مقصر حادثه (اگر حادثه ‏در داخل كشور باشد‎.)‎

‏7‏‎- ‎تصوير اعلاميه ورود كالا و قبض انبار گمركي

‏8‏‎- ‎اوريج باند و گارانتي (در صورت زيان همگاني‎)‎

‏9‏‎- ‎گواهي كسر تخليه يا عدم تحويل (در صورت كسري كالا‎)‎

‏10‏‎- ‎گزارش بازديد كارشناس خارجي (در صورتي كه خسارت خارج از كشور واقع شده باشد‎.)‎

‏11‏‎- ‎مانيفست، گواهينامه دريانوردي ناخدا، گزارش اداره هواشناسي، پروانه بهره برداري، گواهي ايمني شناور ‏‏(حمل كالا توسط موتورلنج‎)‎

‏12‏‎- ‎گزارش مقامات انتظامي و کروکی حادثه (در مورد خسارت‌هاي ناشي از حادثه‎)‎

‏13‏‎- ‎گزارش آتش نشاني (در صورت آتش سوزي كالا‎)‎

‏14‏‎- ‎برگ جانشيني يا فرم وكالتنامه لاتين

‎* ‎ضمنا” در صورت لزوم ممکن است اسناد ديگری حسب مورد درخواست گردد که بیمه گذار باید تهیه کند و ‏در اختیار واحد پرداخت خسارت قرار دهد‎.‎

ارتباط با ما

آدرس :

خ آزادی ابتدای کوچه آشیان پلاک 4 واحد 3

شماره تماس :

021-66864704

تلفن همراه:

09359124522

آدرس ایمیل:

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای سایت لندر در خبرنامه سایت لندر عضو شوید .
ثبت

آمار بازدید سایت

پورتال نمایندگی کلیک کنید